Hoppa till innehåll

Försvarsmarknaden – den nyetablerades favorit?

De senaste två åren har andelen nyetablerade företag med fokus på försvarsmarknaden ökat betydligt. SOFF har tittat på femtiotvå nyetablerade företag som försöker navigera marknaden och har intervjuat dessa om bakgrund, utmaningar och verksamhet.
AI generad bild om startups i den nya geopolitiken
AI generad bild på instruktionen "startups i den nya geopolitiken"

Vilka områden engagerar? Den största gruppen nyetablerade företag vill erbjuda produkter som är relaterade till mjukvara, bl.a. för VR/AR, analys av stora mängder data, , appar, kryptering. Den nästa största grupper är mer specifika försvarsprodukter, såsom sikten och kikare, personlig utrustning, handeldvapen, etc. Än större likheter fanns i användningsområden där över tjugo företag hade idéer som var relaterade till och/eller obemannade system. Många företag hade även förslag de menar såg kan förbättra befintliga soldatsystem (ofta med ökad digitalisering). Andra företag hade affärsidéer relaterat till fordon och logistik och ett fåtal var relaterade till ammunition.

  • Det stora tillflödet av nya aktörer är oerhört viktigt för ekosystemet. Vi – företag och myndigheter – har ett ansvar att säkerställa att goda idéer får grogrund och kommer soldater, piloter och sjömän till nytta, konstaterar SOFFs Robert Limmergård.

SOFF kommer kontinuerligt komplettera vår insamlade data i syfte att förstå drivkrafter och förutsättningar för nyetablering bättre. Vi kommer även att fortsatt stötta företag som vill etablera sig samt utveckla våra mötesplatser, vår matchmaking och vår kunskapsdelning. Tillsammans skapar vi en mer effektiv försvarsmarknad till stöd av Sveriges försvar.

Kontaktperson
Robert Limmergård Generalsekreterare 08-782 08 85 070-283 56 90 robert.limmergard@soff.se

Relaterade nyheter

Relaterade evenemang