Nyetablerade fastnar fortfarande i regelverk
När SOFF i fjol publicerade en rapport om nyetablerade på försvarsmarknaden identifierades en rad utmaningar vi mött: brist på förståelse för hur företagen når rätt kund, komplexa regelverk, långa beslutsvägar och höga kostnader. I årets samtal konstateras att dessa problem i stort sett består.
Arton samtal under augusti med nyetablerade företag vittnar om att det tar lång tid och kräver för stora resurser att navigera i regelverken. Att nå fram till rätt beställare är fortfarande svårt och de affärsmöjligheter som finns är ofta förknippade med hög risk och begränsad avkastning. Det riskerar att hämma innovationskraften – samtidigt som behoven av nya lösningar och ny teknik är större än på länge.
– Det är oroande att vi, trots de erfarenheter kriget i Ukrna borde ge, inte ser några större förbättringar. Om Sverige vill ta tillvara de innovativa lösningar som nya aktörer kan erbjuda, måste förutsättningarna för att verka på försvarsmarknaden bli enklare, säger Robert Limmergård, generalsekreterare för SOFF.
Kompletteringen – addendum – efter årets samtal understryker att utan reformer riskerar nyetablerade företag att misslyckas – och därmed går viktig innovation och kompetens förlorad för Sverige och försvaret.
Nyetablerade på försvarsmarknaden – en uppdatering 2025