Nyetablerade på försvarsmarknaden – en uppdatering 2025
Trots att det pågår ett storskaligt krig i Europa kvarstår de hinder som svenska startups möter när de vill ta sig in på försvarsmarknaden. När huvudrapporten publicerades för två år sedan identifierades flera utmaningar för nya företag:
- brist på insyn i hur marknaden fungerar och vem som är kund,
- komplexa regelverk och långa beslutsprocesser,
- höga kostnader för att uppfylla krav, delta i upphandlingar och certifieringsprocesser.
I årets uppdatering konstateras att i stort sett inget av detta har förändrats. Nyetablerade vittnar om att det fortfarande tar för lång tid och kräver för stora resurser att navigera i systemet. De byråkratiska trösklarna försvårar för nya aktörer – samtidigt som behoven av innovation och ny teknologi aldrig varit större.
Kriget i Ukraina förändrar inte spelplanen
Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har det europeiska försvars- och säkerhetsläget förändrats dramatiskt. Många hade förväntat sig att det skulle leda till större öppenhet för nya lösningar och en snabbare process för att ta tillvara innovation. Men årets uppdatering till rapporten visar att så inte har skett i Sverige.
För nyetablerade är det fortfarande svårt att nå fram till rätt beställare. Vägarna till affär är otydliga och tidskrävande, och de offentliga regelverken är inte anpassade för små, snabbrörliga företag. De som försöker ta sig in möter höga kostnader, långa ledtider och osäker avkastning.
Innovation riskerar att gå förlorad
Det innebär en risk för Sverige: viktiga teknologier kan utvecklas bortom försvarssektorn, trots att de har direkt relevans för försvaret. Samtalen med de nyetablerade pekar på att hinder som långa upphandlingar, komplicerade exportregler och kostsamma regelefterlednader riskerar att hämma utvecklingen. För att säkra Sveriges långsiktiga innovationsförmåga behövs reformer som gör det enklare för nya aktörer att delta – samtidigt som försvaret får tillgång till de lösningar som kan stärka vår säkerhet.