Framställan om införandet av klareringssystem
Införandet av ett klareringssystem för personer
Nuvarande system för säkerhetsprövningar innebär att en person som har godkänts för ett specifikt projekt inom en viss säkerhetsklass måste genomgå en ny prövning för att få arbeta med ett nytt projekt. Det gäller även företagets ledning och säkerhetsskyddsorganisation som ofta ska genomgå säkerhetsprövning, samt i vissa fall även placeras i säkerhetsskyddsklass, kopplat till respektive säkerhetsskyddsavtal. Detta resulterar i ett omfattande merarbete och kostnader, samt försvårar möjligheten till snabba leveranser. Därtill innebär nuvarande ordning att samma personuppgifter måste behandlas upprepade gånger i samband med varje ny prövning, vilket är ingripande i den personliga integriteten och ineffektivt. Mot denna bakgrund föreslår SOFF att ett klareringssystem för personer införs. Därmed välkomnar SOFF att regeringen nu tillsatt en utredning som ska ta ställning till, och utreda formerna för, ett klareringssystem. SOFF deltar eller stöttar gärna utredningen i sitt arbete.
Införandet av ett klareringssystem för företag
Därtill anser SOFF att det, inom ramen för utredningen, bör utredas om en myndighet kan ges i uppdrag att klarera företag för att hantera säkerhetsskyddavtal upp till en viss nivå. Ett sådant system skulle kunna regleras genom föreskrifter från ansvarig myndighet, där det tydligt skulle framgå vilka krav ett företag måste uppfylla för att få hantera avtal inom respektive säkerhetsskyddsklass. Med en sådan ordning skulle verksamhetsutövare kunna använda företagets klarering som underlag i sin egen säkerhetsskyddsbedömning och lämplighetsprövning, och därefter endast behöva reglera de omständigheter som inte redan täcks av klareringen.
Vidare skulle ett sådant förfarande även underlätta när en utländsk part vill anlita ett svenskt företag. Om företaget har en klarering för att hantera den aktuella säkerhetsskyddsnivån, skulle endast ansvarig myndighet (NSA eller DSA) enligt det internationella åtagandet behöva reglera eventuella uppdragsspecifika säkerhetsskyddskrav med företaget. Detta skulle i sin tur öka möjligheterna för svenska försvarsföretag att delta och bidra på den internationella försvarsmarknaden.
Införandet av ett sådant förfarande skulle öka förutsebarheten för SOFF:s medlemsföretag genom att tydliggöra vilka säkerhetsskyddskrav som måste uppfyllas för att kunna hantera säkerhetskänslig verksamhet på en viss nivå. Det skulle dessutom bidra till en mer enhetlig bedömning av hanteringen av säkerhetskänslig verksamhet, vilket i sin tur skulle minska administration och ledtider utan att äventyra säkerheten.
SOFF anser därmed att regeringen bör utfärda ett tilläggsdirektiv till den redan tillsatta utredningen med tydliggörande om att utredningen även ska omfatta klarering av företag.
Gemensamt för båda klareringssystemen
SOFF betonar att den tillsatta utredningen bör belysa tidsaspekterna för klareringsprocessen samt hur uppföljning och kontroll ska genomföras för att säkerställa ett erforderligt säkerhetsskydd över tid. Det är även viktigt att utredningen analyserar hur ansvaret för säkerhetsskydd regleras i lagstiftning och avtal mellan verksamhetsutövare och deltagare i annans säkerhetskänsliga verksamhet, särskilt i relation till de föreslagna klareringssystemen.
SOFF bedömer att införandet av effektiva klareringssystem förutsätter att, med hänsyn till sekretess- och personuppgiftshanteringslagstiftningen, ansvaret för administrationen samlas hos en nationell säkerhetsmyndighet.
SOFF bedömer att genomförandet av förslagen ovan kan bidra till att uppnå försvarsindustristrategins mål om ökad produktion.