Framställan avseende klassificering av propellerteknik
Klassificering av propellerteknik
I Sverige utvecklas fartygspropellrar som är speciellt utformade för att minska undervattensbuller. Flera tekniska klassificeringar i den svenska krigsmaterielförteckningen och i PDA-förordningen (EU) 2021/821[1] är inte anpassade utifrån denna moderna propellerteknik. Det leder till osäkerhet om vilka propellrar som omfattas av exportkontrollkrav. Otydligheten och avsaknaden av tekniska parametrar i klassificeringarna resulterar i att vissa projekt hanteras med högre exportkontrollkrav än nödvändigt. Detta bidrar också till en obalans i konkurrensen på den svenska och europeiska marknaden.
SOFF föreslår mot denna bakgrund revidering av följande klassificering i nationell rätt:
- Klassificering ML9a: lägg till en ny teknisk kontroll för fartygspropellrar för att definiera tydliga tekniska parametrar för krav på minskning av undervattensbuller för fartygspropellrar som ska regleras som militärt listade.
I tillägg till ovan uppmärksammar SOFF lagstiftaren på att det finns anledning att på EU-nivå verka för följande förändringar i PDA-förordningen, Bilaga I, del X, kategori 8:
- Klassificering 8E002a: definiera tydliga tekniska parametrar för krav på minskning av undervattensbuller för fartygspropellerteknik som ska regleras som produkter med dubbla användningsområden.
- Klassificering 8A002: lägg till ny teknisk kontroll för fartygspropellrar för att definiera tydliga tekniska parametrar för vilka luftinsprutningssystem för fartygspropellrar som ska regleras som produkter med dubbla användningsområden.
[1] Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/821 av den 20 maj 2021 om upprättande av en unionsordning för kontroll av export, förmedling, transitering och överföring av samt tekniskt bistånd för produkter med dubbla användningsområden (omarbetning) (EUT L 206, 11.6.2021, pp. 1–461).