Hoppa till innehåll

Yttrande avseende regleringen av teknik m.m. i krigsmateriellagstiftningen

Begreppet ”tekniskt bistånd”

Begreppet ”tekniskt bistånd” förekommer ofta i den svenska krigsmateriellagstiftningen. Innebörden av begreppet är otydlig och enligt SOFF synes det röra sig om en tautologi (”krigsmateriel och tekniskt bistånd”). Krigsmateriel omfattar enligt krigsmaterielförteckningen ”teknik” (se ML 22 i bilagan till förordningen (1992:1303) om krigsmateriel, KML). Tekniskt bistånd som inrymmer i begreppet ”teknik” i krigsmaterielförteckningen är därmed exportkontrollerat såsom krigsmateriel. Det är oklart om, och i så fall vilken, ytterligare innebörd begreppet ”tekniskt bistånd har”. Föreningens uppfattning är att allt som inryms i begreppet ”tekniskt bistånd” också utgör ”teknik” och därmed redan regleras i krigsmateriellagstiftningen. Begreppet ”tekniskt bistånd” borde därför kunna raderas från KML. Om begreppet ”tekniskt bistånd” har en mer vidsträckt innebörd än begreppet ”teknik”, så bör begreppet ”tekniskt bistånd” definieras tydligare.

Skrivningen ”uppfinningar rörande krigsmateriel och metoder för framställning av sådan materiel”

På ett motsvarande sätt skapar skrivningen ”uppfinningar rörande krigsmateriel och metoder för framställning av sådan materiel” i 4 och 5 §§ KML förvirring. Enligt SOFF synes det som omfattas av skrivningen ofta eller alltid redan vara exportkontrollerat såsom teknik i ML 22 i bilagan till förordningen om krigsmateriel. Teknik som förekommer i uppfinningar och metoder för framställning täcks nämligen redan av regler som rör utveckling eller produktion i krigsmaterielförteckningen i bilagan till förordningen om krigsmateriel.

Om det är så att alla potentiella uppfinningar rörande krigsmateriel eller metoder för framställning alltid kommer omfatta någon av de tekniker som anges i krigsmaterielförteckningen, bör skrivningen i KML rimligen inte behövas i lagstiftningen eftersom kontrollen redan uppnås i att tekniken som ryms i dessa uppfinningar eller metoder finns listade i förteckningslistan. Om det i stället är så att det kan finnas uppfinningar eller metoder som inte innehåller någon teknik som listas i krigsmaterielförteckningen men som ändå ska omfattas av exportkontroll önskar SOFF tydligare vägledning för vad som avses med skrivningen.

Hemställan

Mot bakgrund av de skäl som angivits ovan föreslår SOFF följande.

I första hand bör begreppen ”tekniskt bistånd” och ”uppfinningar rörande krigsmateriel och metoder för framställning av sådana materiel” utgår från lagstiftningen om krigsmateriel. Detta kan göras genom att vidta följande åtgärder.

  • Skriv om portalparagrafen i 1 § KML enligt följande: ”Denna lag gäller materiel, material, komponenter, mjukvara och teknik som enligt regeringens föreskrifter utgör krigsmateriel.”
  • Skriv om 4 § 1 st. KML så att den lyder: ”Verksamhet som avser tillhandahållande av krigsmateriel till någon i utlandet får inte bedrivas här i landet utan tillstånd.”
  • Radera samtliga referenser till ”uppfinningar rörande krigsmateriel och metoder för framställning av sådan materiel” i KLM.

För det fall att lagstiftaren anser att begreppet ”tekniskt bistånd” och/eller skrivningen ”uppfinningar rörande krigsmateriel och metoder för framställning av sådan materiel” inbegriper mer än vad som redan regleras av krigsmateriellagstiftningen så hemställer SOFF i andra hand att:

  • Lagstiftaren tydliggör definitionen av begreppet ”tekniskt bistånd” och specificerar vad som utgör ”tekniskt bistånd” utan att vara teknik.
  • På ett motsvarande sätt tydliggör definitionen av skrivningen ”uppfinningar rörande krigsmateriel och metoder för framställning av sådan materiel”. Detta inkluderar att tydliggöra gränsdragningen mellan begreppet ”teknik” och skrivningen ”uppfinningar rörande krigsmateriel och metoder för framställning av sådan materiel”.