Framställan avseende vissa generella tillstånd inom krigsmateriellagstiftningen
Nuvarande reglering
Enligt 5 § lagen (1992:1300) om krigsmateriel (KML) krävs tillstånd i varje enskilt fall för att tillhandahålla krigsmateriel som finns i utlandet eller uppfinningar och metoder rörande sådan materiel till någon i utlandet. Det innebär alltså att tillstånd måste sökas i varje enskilt fall som en gränsöverskridande affär ska göras. Detta medför långa handläggningstider och en betydande administrativ börda. Det svenska systemet för utförsel av krigsmateriel är i denna del mer administrativt betungande än vad som gäller i många jämförbara länder.
Tillstånd enligt 6 § KML kan enligt 6a § vara generellt, globalt eller individuellt. Av 6b § följer emellertid att generella tillstånd inte får användas vid utförsel av krigsmateriel eller vid lämnande av tekniskt bistånd till ett land utanför EES.
Skäl för att införa vissa generella tillstånd inom krigsmateriellagstiftningen
För att stärka svensk försvarsförmåga och underlätta samarbete inom EU och Nato bör en möjlighet för regeringen att utfärda vissa generella tillstånd till parter inom EU/EES och Nato införas. Det bör även övervägas om sådana generella tillstånd ska få utfärdas i förhållande till de etablerade samarbetsländerna som återges i regeringens proposition 2017/18:23, Skärpt exportkontroll av krigsmateriel, s. 69 f.
Generella tillstånd vid export till samarbetsländer och lågriskmottagare skulle innebära kortare ledtider, öka leveranssäkerheten och skapa bättre förutsägbarhet för både företag och myndigheter, utan att minska den statliga kontrollen. Det svenska systemet för utförsel av krigsmateriel är mer administrativt betungande än vad som gäller i många jämförbara länder. Processerna skulle påskyndas avsevärt och Inspektionen för strategiska produkters (ISP) administration skulle minska till följd av ett minskat antal tillståndsansökningar. Ett system med generella tillstånd skulle möjliggöra för regeringen att bedriva en effektivare utrikes- och försvarspolitik.
Ett sådant system ligger också i linje med Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/43/EG[1] om förenkling av villkoren för överföring av försvarsrelaterade produkter inom gemenskapen. Vidare har EU-kommissionen inom ramen för ”Defence Readiness Omnibus”, föreslagit ett antal förändringar till direktivet, som bland annat syftar till att utöka generella tillstånd för handel och försändelser inom EU och att helt undanta vissa överföringar från tillståndsplikt.[2]
Både direktivet och EU-kommissionens förslag inom ramen för ”Defence Readiness Omnibus” uppmanar EU:s medlemsstater att använda generella och globala tillstånd för överföringar mellan certifierade mottagare, i syfte att stärka försvarsmarknadens konkurrenskraft och stödja EU:s gemensamma säkerhets- och försvarspolitik.
Sverige har hittills endast implementerat direktivet i begränsad omfattning. Genom att fullt ut använda dess möjligheter kan Sverige skapa ett mer effektivt system som samtidigt värnar de höga krav på kontroll och transparens som kännetecknar det svenska exportkontrollregelverket.
SOFF noterar också att Sveriges medlemskap i Nato förutsätter snabbare och mer förutsägbara flöden av materiel mellan allierade. Att införa ett system med generella tillstånd för export till lågriskmottagare skulle öka företagens konkurrenskraft och frigöra myndighetsresurser till prövning av verkligt känsliga ärenden.
Hemställan
SOFF anser att Sverige bör kunna ligga i framkant genom att redan nu införa generella tillstånd till vissa särskilt angivna mottagarländer. Det skulle möjliggöra enklare och snabbare tillgång till den europeiska försvarsmarknaden, vilket är till nytta för Sveriges produktionskapacitet och innovationsförmåga, vilket gynnar den svenska försvarsmarknadens konkurrenskraft på lång sikt. Det gynnar också Sverige som land då det stärker Sveriges säkerhetspolitiska handlingsförmåga samtidigt som exportkontrollen förblir robust.
SOFF hemställer därför om att KML ändras genom att:
- I 5 § ta bort kravet på tillstånd i det enskilda fallet, och
- I 5 § stället införa möjlighet att bevilja generella, globala eller individuella tillstånd (jfr. den ordning som redan gäller för utförsel enligt 6 a § KML), vid export till EU/EES, Nato och möjligen de etablerade samarbetsländerna som återges i prop. 2017/18:23 s. 69 f., eller andra lågriskmottagare av särskilt säkerhetspolitisk vikt för Sverige.
- Ändra 6b § så att ett generellt tillstånd får användas vid utförsel till ett land inom EU/EES, Nato och möjligen de etablerade samarbetsländerna.
[1] Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/43/EG av den 6 maj 2009 om förenkling av villkoren för överföring av försvarsrelaterade produkter inom gemenskapen (EUT L 146, 10.6.2009, pp. 1–36).
[2] Förslag till Europaparlamentet och rådets direktiv om ändring av direktiven 2009/43/EG och 2009/81/EG vad gäller förenkling av överföringar inom EU av försvarsrelaterade produkter och förenkling av säkerhets- och försvarsupphandling,COM (2025) 823 final av den 17 juni 2025, s. 13 f.