Framställan avseende tillstånd för testning och provskjutning för försvarsändamål
Utmaningar som rör testning och provskjutning för försvarsändamål
Av förklarliga skäl måste ammunition testas och provskjutas innan den tas i bruk. Detsamma gäller test av fordon som bär olika typer av vapen. Företag är beroende av kontinuerliga tester och provskjutningar för att kvalitetssäkra produkter och system. Tillstånd för testning och provskjutning begränsas vanligen både vad gäller antal skott och skjuttider, inte minst mot bakgrund av överväganden kring buller. Därtill är processen för att ändra eller utöka befintliga tillstånd långsam och resurskrävande.
Sammantaget innebär dessa utmaningar att det finns begränsade möjligheter att testa och provskjuta i Sverige. Än svårare utmaningar väntas vid snabba utökningar av verksamheterna. I förlängningen innebär dessa utmaningar att Sveriges försörjningstrygghet begränsas kraftigt vilket inverkar negativt på Sveriges försvarsförmåga.
Föreningen har förståelse för att det historiskt sett har funnits legitima skäl för att införa restriktioner i antal skott och skjuttider i den omfattning som har gjorts, men anser att dagens säkerhetspolitiska läge och behovet av ökad försvarsförmåga ställer nya krav på prövningen av och processen för tillstånden vad gäller antal skott och skjuttider.
Tillstånd för provskjutning
SOFF understryker vikten av att det införs effektiva möjligheter att utöka gällande tillstånd avseende provskjutning för försvarsändamål, särskilt vad gäller antal skott och tillåtna skjuttider. Föreningen önskar också tydligare definitioner på skillnader mellan skjutbanor och skjutfält. Vidare anser SOFF att snabbare tillståndsprocesser för nya provskjutningstillstånd bör möjliggöras.
Särskilt om bullerkrav
SOFF har förståelse för att det finns olika legitima intressen som måste beaktas vid tillståndsprövning av sådan verksamhet som denna skrivelse rör. Föreningen ifrågasätter inte att intresset av att skydda människor från hälsoskadliga nivåer av buller i och för sig är ett sådant intresse som prövningen måste beakta. Samtidigt anser SOFF att intresset av att testa och provskjuta för försvarsändamål idag måste anses väga mycket tyngre än för ett par år sedan. Intervallet för tillåtet buller bör därför bestämmas med större hänsyn till detta behov och intresset av att öka Sveriges försvarsförmåga.
Vad särskilt gäller buller vill SOFF också framföra följande. Vid fråga om tillstånd för test och provskjutning tillämpas ofta Naturvårdsverkets riktlinjer för buller för att bedöma risken för hälsoskadliga effekter. Samtidigt noterar SOFF att Naturvårdsverkets riktlinjer för buller synes vara beräknade utifrån vilka skadliga hälsoeffekter som kan uppstå om en människa utsätts för den angivna bullernivån över en hel livstid. Det är därför tveksamt i vilken mån riktlinjerna kan användas för att dra slutsatser om vilka hälsoskadliga effekter som uppkommer av att människor utsätts för en angiven bullernivå över en tid som är kortare än en hel livstid. Därmed är det också tveksamt vilken tyngd som riktlinjerna bör ha vid prövning av tillstånd som gäller för en begränsad tid. SOFF:s uppfattning är också att Naturvårdsverkets riktlinjer för buller i praktiken används med i princip samma rättskraft som en lag, trots att tillståndsprövarna inte är bundna till riktlinjerna såsom lag. SOFF ser därför inte några rättsliga hinder mot att tillämpa ett mer flexibelt förhållningssätt till Naturvårdsverkets riktlinjer i fall som denna skrivelse berör.
Mot bakgrund av vad som framkommit ovan så hemställer SOFF att regeringen tydliggör vilka bullerkrav som ska gälla vid prövning av frågor som rör test och provskjutning för försvarsändamål. Intervallet för tillåtet buller bör bestämmas med hänsyn till det idag tyvärr akuta behovet att öka produktion för att öka Sveriges försvarsförmåga. Föreskrifter eller regleringsbrev skulle kunna utformas för att tillgodose detta behov och gälla för en begränsad tid.