Hoppa till innehåll

Företags möjlighet att bekämpa obemannade farkoster vid skyddsobjekt

Begränsade möjligheter idag för företag bekämpa obemannade farkoster vid skyddsobjekt

Hotet mot försvarsföretagen och dess anläggningar växer. Obemannade farkoster har blivit ett allt vanligare antagonistiskt verktyg i denna negativa utveckling. De används till exempel för att kartlägga anläggningar, störa verksamheter och samla in information. 

Skyddsvakter vid försvarsföretagens skyddsobjekt behöver därför kunna verka mot obemannade farkoster som befinner sig på eller i närheten av skyddsobjekt, oaktat var skyddsobjektet befinner sig.

Skyddslagen (2010:305) ger visst utrymme att använda motmedel mot drönare för att skydda vissa verksamheter. Däremot begränsas möjligheten kraftigt av andra lagar och förordningar. Till exempel begränsar förordningen (2022:511) om elektronisk kommunikation företagens möjlighet att inneha störsändare, för fördjupade resonemang om detta se SOFF:s skrivelser ”Framställan avseende säkerhets- och försvarsföretags möjlighet att inneha störsändare”, daterad 21 november 2025, och ”Förslag till ändring i förordningen (2022:511) om elektronisk kommunikation”, daterad 1 juli 2025. Det finns också utmaningar att använda andra motmedel som stark laser eller mikrovågor.

SOFF noterar att lagstiftaren redan i samband med ändringar av skyddslagen 2019 var medveten om utmaningarna som SOFF beskriver, se prop. 2018/19:127 s. 61 ”Skyddsobjekt och obemannade farkoster”, där det anges att:

”Bestämmelsen i skyddslagen bör inte ange vilka metoder som skyddsvakterna kan använda mot obemannade farkoster, utan formuleringen bör vara teknikneutral. Vilka metoder som används för ingripandet får bero på den teknik som står till buds och hur den får användas enligt gällande regler om bland annat tillståndskrav. Som Post- och telestyrelsen påtalar behöver exempelvis riskerna med störning mot annan radioanvändning beaktas innan störsändare tas i bruk för militära ändamål, och civila skyddsvakter, till skillnad från militära skyddsvakter, saknar rätt att använda störsändare enligt 14 § förordningen (2003:396) om elektronisk kommunikation.”

Givet det omvärldsläge vi nu befinner oss i kan denna typ av begränsning inte längre anses

önskvärd.

Förslag på åtgärder för att göra det möjligt för företag att bekämpa vissa obemannade farkoster

Inledningsvis vill föreningen understryka att en förutsättning för att bekämpa obemannade farkoster är att också försäkra att det finns rättsliga förutsättningar att använda medel för att detektera fientliga obemannade farkoster. Tidig detektion kan göra det möjligt att använda mindre ingripande motåtgärder, jämfört med sen detektion när hotet är mer nära förestående.

Vad därefter gäller möjligheten att bekämpa vissa obemannade farkosterser anser SOFF att regeringen bör utreda vilka föreskrifter som begränsar möjligheten för skyddsvakter som bevakar företagens skyddsobjekt att bekämpa obemannade farkoster i närheten av eller över skyddsobjekt. SOFF noterar att det ibland kan vara mer lämpligt att använda andra motmedel än störsändare (till exempel i vissa tätbebyggda områden). Därför bör utredningen inte avgränsas till att identifiera begränsningar vad gäller möjligheten att använda störsändare, utan också andra medel (till exempel laser och mikrovågor) för att bekämpa obemannade förkoster över eller i närheten av skyddsobjekt.

Därutöver bör det säkerställas att skyddsvakterna i vissa fall kan ges tillstånd att inneha och använda störsändare och andra motmedel. Syftet är att möjliggöra proportionerliga och mindre riskfyllda motmedel mot obemannade farkoster där kinetisk bekämpning är olämplig, med bibehållet skydd för övrig radioanvändning, integritet, flygsäkerhet, strålskydd och arbetsmiljö. Möjligheterna bör utformas för att i praktiken säkerställa att skyddsvakter kan välja det medel som är lämpligt i det enskilda fallet.

SOFF noterar att utökade möjligheter till tillstånd att använda vissa medel för att bekämpa obemannade farkoster väcker frågor såsom tillståndets omfattning (bland annat avseende geografisk avgränsning, tekniska parametrar, loggning och rapportering), behov av samråd, dataskyddsfrågor, ansvars- och skadeståndsfrågor, tillsyn m.m. SOFF bidrar gärna till en fortsatt dialog i de frågorna.