SOFF yttrande avseende betänkanden En reformerad underrättelseverksamhet (SOU 2025:78)
Stärkt samverkan med näringslivet
SOFF välkomnar utredningens förslag om stärkt samverkan mellan näringslivet och myndigheter, där näringslivet, som del av totalförsvaret, nyttjas för såväl informationsinhämtning som för att skapa förståelse för sammanhang vad avser relationer inom och mellan branschens aktörer. SOFF noterar att det inte enbart är företag med verksamhet inom cyber som är relevanta ur ett säkerhetsperspektiv och att god samverkan därmed bör eftersträvas med alla företag av relevans för underrättelseverksamheten.
SOFF är positiv till ett system med klareringsbeslut för att underlätta administrationen vid säkerhetsprövningar och möjliggöra ett informationsutbyte och mer effektiv samverkan.
Riskkapital till underrättelseverksamheten
SOFF välkomnar statliga initiativ för att attrahera kapital till bolag som verkar inom säkerhets- och försvarsmarknaden, men ser vissa risker med att förslaget kan bidra till snedvriden konkurrens och branschmässig otydlighet.
Föreningen har förståelse för att underrättelseområdets särskilda förutsättningar kan ställa särskilda krav på samverkansformer och sekretess och därmed utformningen av kapitalstöd. Samtidigt noterar SOFF att det kan vara otydligt vilken teknik som har underrättelserelevans. Denna otydlighet kan bidra till svårigheter att avgöra vilka statliga investeringar som kan ha en betydande marknadspåverkan. Om staten riktar riskkapital eller innovationsstöd till företag med koppling till underrättelseverksamhet kan det snedvrida marknaden gentemot företag som utvecklar lika samhällsviktig teknik – till exempel inom cybersäkerhet, kryptografi eller undervattenssystem – men som inte faller inom det nya myndighetsområdet.
SOFF noterar också att om stöd kopplas till säkerhetsklassad underrättelseverksamhet kan det i vissa fall hämma företagens möjligheter att exportera, ta in utländskt kapital eller arbeta i internationella teknikutvecklingssamarbeten.
Det är därför av yttersta vikt att terminologin tydliggörs i förarbeten och/eller att det tillkommer vägledningar för att säkerställa att företagen kan tillgodose sig kapital på ett ändamålsenligt sätt. En annan möjlig lösning kan vara att främja tillgången till riskkapital till det bredare ekosystemet för säkerhetskritisk teknikutveckling, snarare än en isolerad satsning för underrättelseändamål.
Förbättrade förutsättningar att dela information
SOFF understryker behovet som lyfts i avsnitt 14.6 att utreda förutsättningarna att dela information, inklusive viss underrättelseinformation, mellan myndigheter och näringsliv i båda riktningarna.
För att nå ökad digital förmåga i enlighet med vad som anges i avsnitt 14.5 bör det också ges rättsliga förutsättningar att dela data till och från näringslivet när så är lämpligt. I detta avseende understryker SOFF vikten av att företag kan lagra och bearbeta data som innehåller personuppgifter för underrättelseändamål. Endast då kan företagen effektivt samverka med myndigheter inom ramen för underrättelseverksamheter. Till skillnad från de myndigheterna som bedriver underrättelseverksamhet, träffas företagen idag inte av någon speciallagstiftning som möjliggör sådan personuppgiftsbehandling.