Tjänsten som konsult och analytiker på Straterno innebär i första hand stöd till våra kunder med att utveckla sin beredskap, krishantering, förmåga till civilt försvar och totalförsvar, samt säkerhetsskyddsfrågor.
Arbetet innefattar uppdrag hos såväl offentliga aktörer, som myndigheter, regioner eller kommuner, som privata aktörer. Uppdragen varierar i både art och omfattning, men ofta finns fokus t.ex. organisationsfrågor, processutveckling, arbetsmetodsstöd, analysstöd, utredningar, och projektledning. I tjänsten ingår även arbetsuppgifter som rör bolagets interna planering och utveckling. Du blir helt enkelt en integral del av bolaget och vår framtida utveckling – vi behöver dig!
Tjänsten är heltid tillsvidare med huvudsaklig placering i Stockholm. Tjänsteresor inom Sverige förekommer. Startdatum för anställning enligt överenskommelse. Individuell lönesättning. Förmåner inkluderar bl.a. tjänstepension, friskvård, flex, kompetensutveckling m.m. För detaljer kring krav och önskemål vänligen se sida två. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Utbildning? Relevant akademisk utbildning eller motsvarande utbildning som vi bedömer likvärdig, t.ex. statsvetenskap, freds- och konfliktstudier, juridik, ekonomi, internationella relationer. Magister/masterexamen är meriterande.
Arbetslivserfarenhet?
Flerårig arbetserfarenhet från tjänst som innefattat projektledning, analytiskt arbete, sammanställning av skriftliga underlag samt presentation av resultat mot olika målgrupper. Arbetet ska med fördel ha relaterat till krisberedskap och/eller försvarsfrågor, eller till sådant som kan bedömas vara av värde för dessa områden. Det är meriterande med erfarenhet från arbete på statlig myndighet och/eller länsstyrelse.
Kompetensprofil?
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift. God kunskap om och förståelse för totalförsvaret och civilt försvar. God kunskap om och förståelse för det svenska krishanteringssystemet. Kunskaper om säkerhetsskydd och informationssäkerhet. Det är meriterande om du tidigare arbetat i miljöer där säkerhetsskydd och informationssäkerhet varit framträdande. Du ska ha mycket goda kunskaper om hur arbeta i officepaketet. Det är meriterande med kunskaper i marknadsföring, samt om du kan hantera multimedia såsom bildredigering och video.
Färdigheter och förmågor?
Du ska kunna planera och leda workshops, utbildningar och på sikt övningar. Du ska självständigt kunna planera och leda projekt från ax till limpa, både där du är själv och där flera andra deltar. Du ska kunna agera kundkontakt och över tiden ta ansvar för kvalitetssäkring i kundleveranser. Du ska också kunna balansera slutresultat till uppdragets faktiska omfattning. Du ska ha lätt för att skapa förtroende genom att samarbeta, vara presitelös och ha god förmåga att kommunicera med andra. Du ska ha en god problemlösningsförmåga, säkerställa att ditt arbete håller en hög kvalitet och fullfölja dina projekt till avslut inom avsatta tidsramar. Arbetet ställer höga krav på analytisk förmåga.
Några egenskaper och beteenden vi uppskattar!
Du är trygg och stabil med god självkännedom och integritet, samt är öppen för lärande och har ett nyfiket sinne. Du behöver ha god säkerhetsmedvetenhet. Det är viktigt att medarbetare känner lojalitet gentemot bolaget och kan balansera både bolagets och våra kunders intressen. Eftersom vi är ett litet bolag är det viktigt för oss att alla medarbetare bidrar till ett positivt klimat, och där vi hjälps åt med de uppgifter som finns för stunden även om dessa inte i alla sammanhang är direkt kopplade till din kompetens. Vi hoppas att du också ser positivt på öppen och rak kommunikation, då detta är en framgångsfaktor för att kunna arbeta effektivt och nära varandra.
Utvecklingspotential
Vi ser gärna att du på sikt kan ta ansvar för egna affärer och egna kunder, samt kunna arbeta med konsultuppdrag, sälj och utveckling av bolaget i stort.