Många små och medelstora företag SMF/SME (65 företag)

Mindre försvarsföretag - SOFF:s pågående verksamhet för SMF/SME

SOFF arbetar för närvarande med tio förbättringsområden för de mindre företagen på säkerhets- och försvarsområdet (SME/SMF). Områdena är prioriterade av medlemsföretagen där branschen ser att föreningen har en avgörande roll för områdets utveckling. Nedan kommenteras kort föreningens arbete i respektive fråga.

Förbättringsområde 1 – Tillgång till information

  • Samla information om relevanta nationella och EU-lagar, institutioner, standarder, riktlinjer och rutiner. Åtgärd: SOFF delar tillgängligt via extranet till medlemmarna samt för en diskussion med myndigheterna.

 

  • Tillhandahållande av information om aktuella anbud och affärsmöjligheter (via hemsidan eller personliga e-postuppdateringar) och bärande delar i beredningen av anbudsdokumentation (t ex mallar för utländska handlingar). Åtgärd: Inom ramen för Strategisk Dialog för SOFF en dialog om förbättring och samverkan med FMV.
  • Öka användningen av öppna, kommersiella standarder även vid upphandling av militära produkter. Åtgärd: SOFF ser över vilka exempel detta kan vara samt vad det medför.
  • Datainsamling och överblick över utvecklingen och trender på försvarsmarknaden och ge ut analyser och rapporter. Åtgärd: SOFF ser över paketeringen av föreningens produkter.
  • Tillhandahålla kontakter till företag (nationella och utländska), regering och internationella institutioner. Åtgärd: Bättre marknadsföra SOFFs förmåga att tillhandahålla befintlig information och säkra att informationen om medlemmarna är aktuell.
  • Översikt över relevanta aktiviteter (t ex utställningar, konferenser, business-to-business evenemang etc.) Åtgärd: SOFF samlar idag in kunskap om var medlemmarna är aktiva samt sprider information i Veckobreven till medlemsföretagen om relevanta aktiviteter. Kontinuerlig förbättring.

Förbättringsområde 2 – Insikt hos kund

  • FMV söker skalfördelar genom att exempelvis upphandla generell kompetens som resursförstärkning. En effektiv marknad kräver en kompetens att skilja på olika ”äppelsorter” och beställa det som krävs. Åtgärd: SOFF:s Tjänstegrupp för en dialog med FMV.
  • FMV upphandlar produkter, ibland är kunskapen från upphandlande organisation bristfällig kring hur dessa produkter tas fram vilket kan påverka kvaliteten och kompetens. Åtgärd: SOFF avser att förtydliga frågeställningen och, genom Tjänstegruppen samt Strategisk Dialog, om relevant föra dialog med myndigheten.

Förbättringsområde 3 – Upphandling

  • Rimliga krav i upphandlingsunderlag. Rutinmässigt ställs ibland krav på företagets storlek, solvens eller i övrigt som kan medföra att mindre företag i onödan utesluts från medverkan. Detta bör undvikas där det är möjligt. Åtgärd: SOFF har en pågående dialog med FMV i ärendet.
  • FMV bör öka flexibiliteten i upphandlingsunderlagen när det gäller att ersätta konsortiemedlemmar under avtalstiden, exempelvis om det kan visas att en motsvarande leveranskapacitet kan erbjudas av annan medlem. Åtgärd: SOFF för dialog med FMV i ärendet.

Förbättringsområde 4 – Tillgång till finansiering

  • Tillhandahålla information (företrädesvis strukturerad – guider, workshops etc.) på offentligt ekonomiskt stöd (bidrag till investeringar, innovation, sysselsättning, export), inklusive FoU-utlysningar från Vinnova, EU, mfl. Åtgärd: SOFF utvecklar vårt extranät och sprider information i Veckobreven till medlemsföretagen.
  • Minska kredittiden genom att betala fakturor till mindre företag med kortare betalningstid. Åtgärd: SOFF ser över behovet av denna åtgärd samt om det är av vikt för försvarsföretagen.

Förbättringsområde 5 – Marknadsföring och reklam

  • Stödja marknadsföring och deltagande i relaterade utställningar (t.ex. gemensamma montrar är särskilt viktigt för små och medelstora företag). Åtgärd: SOFF prioriterar med medlemmarna de viktiga utställningarna och sätter ambitionsnivå.
  • Skapa tillfällen för företagen att visa upp produkter. Åtgärd: SOFF ser över vilka alternativa aktiviteter som kan komplettera detta behov.
  • Hitta möjligheter för företag att annonsera/sponsra på forum och händelser som är relevanta för deras verksamhet, t.ex. konferenser, seminarier etc. Åtgärd: SOFF ser över egna event samt sprider i Veckobrevet till medlemsföretagen mer kunskap om dylika möjligheter.
  • Skapa förutsättningar att ta fram och sprida ”Produkt” och ”Marknadskataloger” samt utveckla medlemsinformationen på SOFF:s webbplats med mappar och broschyrer på tjänster, produkter, kvalitet och potential medlemmar, för inhemska och utländska aktörer. Åtgärd: SOFF utvärderar intresset och tittar på möjligheterna.

Förbättringsområde 6 – Nätverk

  • Organisera nätverksbyggande, särskilt i samband med specifika ämnen. SOFF ser över nuvarande koncpet, bl.a. ”klusterworkshops” samt marknadsseminarium.
  • Underlätta kontakter med andra företag (svenska och utländska), i synnerhet mellan systemintegratörer och leverantörer. Anordna ”SMF Forum” och möten med myndighetsledningar och kontakter med och marknadsföring gentemot de stora medlemsföretagen – potentiella kunder inom SOFF-gruppen. Åtgärd: SOFF prioriterar marknadsseminarier med medlemmarna under år 2017 samt utvärderar konceptet ”Att sälja till försvarsföretag”.

Förbättringsområde 7 – Export

  • Tillhandahålla information om import/exportmöjligheter och juridiska och administrativa processer. Åtgärd: SOFF utvärderar ”Exportdagarna” och samt behovet av att komplettera ”Att sälja på försvarsmarknaden”, SOFF:s grundkurs i affärsjuridiska frågeställningar.
  • FSG SMF är ett bra forum för koordinering av de mindre företagens exportfrämjande sammanhållit av UD. Åtgärd: Prioriteringar och inspel bygger på medlemsföretagens underlag, vilka måste uppdateras regelbundet. SOFF samlar SMF-gruppen inför mötena med FSG SMF för att tillsammans gå igenom agenda.
  • Information/”utbildning” av svenska attachéer samt samordna fortlöpande information om pågående upphandlingar med attachéerna. Koordinering och inspel till UDs delegationsresor och utländska besök till Sverige. Åtgärd: Pågående. Viktigt berätta för medlemsföretagen om processer samt hur kansliet arbetar med ovan.
  • Arrangera “informationsdagar” eller “landdagar” med information om exportprocesser och möjligheter i andra länder (eventuellt samarbete med utländska föreningar). Åtgärd: SOFF prioriterar med medlemsföretagen de viktigare marknaderna och sätter ambitionsnivå.

Förbättringsområde 8 – Forskning och teknikutveckling (FoT)

  • Öka stöd att bedöma teknik för att identifiera potentiella, behov och finansieringsmöjligheter. Åtgärd: SOFF tar dialog med försvarsmyndigheterna om möjligheterna för tydligare kommunikation. SOFF ökar även dialogen med medlemsföretagen om intresset för Nato och EU-program.
  • Hjälpa till att formulera projektidéer för forskningsprojekt, agendor, ansökningar. Åtgärd: SOFF ser över hur föreningen kan bistå (med rätt balans) och har en dialog med Vinnova, FM och FOI.
  • Ge vägledning och stöd för att skriva förslag och vägledning för att leda projekt (in-house kunskap, workshops etc.). Åtgärd: SOFF tar en dialog med Vinnova och FOI om möjligheten till att skapa forum för Best Practice, dock svårt för föreningen att prioritera i nuläget.

Förbättringsområde 9 – Immateriella rättigheter (IPR)

  • Information och råd om immateriella rättigheter och patent. Åtgärd: SOFF tar en diskussion med FMV om hur myndigheten kan bli tydligare och utvärderar affärsjuridiska grundkursen (II) om upphovsrätt på försvarsmarknaden.
  • Tillhandahålla kontaktuppgifter till relevanta organisationer (även specialiserat juridiskt stöd). Åtgärd: SOFF har ett etablerat samarbete med en advokatbyrå med gratis rådgivning inledningsvis; ett samarbete som kan vidgas. Ökade medlemsförmåner kommer under 2017, vilka riktar sig främst till mindre försvarsföretag.

Förbättringsområde 10 – Särskilda initiativ för SMF

  • Utveckla och genomföra en SMF strategi/plan med åtgärder riktade till små och medelstora inom föreningen. Åtgärd: SOFF har en strategi som bygger på tre delmål. Delmål 1 är att öka kunskap, del 2 att engagera myndigheterna att bli delaktiga i åtgärder. Arbetet pågår idag i dessa delmål.
  • Medverka och påverka ASD och EDA i SMF-frågor. Åtgärd: Pågående; sker främst i samverkan med nordiska systerföreningar.
  • Utse en person i en förening tillägnad SMF-frågor. Åtgärd: Kansliet bedömer idag att ansvaret för att förbättra villkoren för mindre företag åligger samtliga verksamhetsområden och därmed en fråga för hela kansliet.