Hoppa till innehåll

Saab får beställning på självskyddssystem för det tyska flygvapnet

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har fått en beställning på självskydds- och motmedelssystemet BOZ-101 EC till det tyska flygvapnet genom NATO Eurofighter 2000 and Tornado Management Agency (NETMA).


Självskydds- och motmedelssystemet BOZ har använts på det tyska flygvapnets Tornado-flygplan under många år. Den här beställningen gäller 29 enheter av en förbättrad version benämnd BOZ-101 EC. Systemet är konstruerat för att motverka moderna värmemålsökande (IR) hot och består av en vingmonterad kapsel som innehåller ett robotskottsvarningssystem i den bakre sektionen samt ett fällarsystem för motmedel i form av remsor och facklor. Fällning kan genomföras framåtriktat nedåt och i sidled i två justerbara riktningar.

Produktionen av BOZ-101 EC kommer att ske vid Saabs anläggningar i Järfälla, Sverige och i Centurion, Sydafrika. Leveranserna kommer att genomföras under 2017-2020.

– Den välkända BOZ-kapseln har använts på Tornado i många år. Den här tilläggsordern av en förbättrad version bekräftar Saabs förmåga att möta kundernas behov av ett modernt självskyddssystem för att öka deras operativa förmåga i fientliga miljöer, säger Anders Carp, chef för Saabs affärsområde Surveillance.

Saab är en världsledande tillverkare av avancerade och kundanpassade självskydds- och motmedelssystem. Våra lösningar är installerade i moderna stridsflygplan och helikoptrar
såsom Gripen, F-18 Hornet, F-15 Eagle och Eurofighter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Saabs presscenter
+46 (0)734 180 018
presscentre@saabgroup.com
http://www.saabgroup.com
http://www.saabgroup.com/YouTube
Följ oss på Twitter: @saab

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter i hela världen. Genom innovativt, pragmatiskt och samarbetsinriktat arbete, utvecklar, anpassar och förbättrar Saab ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.